Време е да разсеем един основен мит за Google Cloud Platform (GCP), отнасяйки се до Amazon Web Services© (AWS). Въпреки това, което мнозина вярват, Google не е „нов“ за облака. Всъщност облачната инфраструктура на Google предшества тази на Amazon©; в продължение на години Google го използваше за всички свои вътрешни проекти, включително Google Search, Gmail и YouTube. GCP просто позволява на други организации да се възползват от същите тествани във времето облачни услуги, на които Google разчита от години.
GCP е не просто алтернатива на AWS©, а далеч по-добър избор, особено по отношение на киберсигурността и мощните технологии като изкуствен интелект (AI) и машинно обучение (ML). Нека разгледаме някои от ключовите области, в които GCP е победил AWS©:
Изкуствен интелект и машинно обучение
AWS© се интегрира с популярни инструменти за големи данни и предлага безсървърна изчислителна опция, но основната компетентност на Amazon© е търговията на дребно. Основната компетентност на Google е изкуственият интелект и машинното обучение.
Google разработи и непрекъснато усъвършенства свой собствен AI чип, Tensor Processing Unit (TPU), който е създаден специално за машинно обучение и предлага ускорено изчисляване на невронни мрежи, което позволява по-бързо и по-точно обучение на ML модели. Google използва TPU за захранване на редица свои услуги, включително Gmail и Google Търсене. Amazon© не предлага еквивалент на TPU.
В изследователският отдел на Google – Google AI, работи екип от инженери, посветени на използването на AI за решаване както на вътрешни бизнес проблеми, така и на проблеми, далечни от Силициевата долина. Google се ангажира да направи AI достъпен за всички. Неговите инженери често създават академични изследователски статии, за да споделят публично своите открития, а Google отваря източници на своите AI / ML инструменти.
Киберсигурността е друга критична област, в която Google използва AI / ML за решаване на бизнес проблеми. Chronicle, дъщерно дружество на компанията майка на Google – Alphabet, е родено от фабриката X за „лунен изстрел“ на Alphabet. С екип от експерти в бранша, разработили и управляващи собствената инфраструктура за киберсигурност на Google, Chronicle ще използва експертния опит на AI / ML на Google и „почти неограничена изчислителна мощ“, за да разработи решение за анализ на сигурността от световна класа.
Кибер защита
Тъй като най-популярната търсачка в света е и най-голямата и най-популярна повърхност за кибератаки в света, никой не разбира околната среда в реално време, както инженерите на Google за киберсигурност.
За да помогне на работодателите да се справят с продължаващия недостиг на умения за киберсигурност, Google се е постарал да направи контролите си за сигурност на GCP възможно най-лесни за използване. По подразбиране GCP шифрова всички данни в транзит между Google, клиентите и центровете за данни, както и всички данни в услугите на GCP съхранявани на клауд дискове. В AWS© е налично криптиране на данни, но не по подразбиране. Това е основна потенциална уязвимост; много успешни кибер атаки в облак са проследени обратно до неправилно конфигурирани облачни сървъри.
Google Cloud също така позволява на разработчиците да шифроват облачни приложения на приложния слой, за най-високи нива на сигурност на данните. Инструментът Cloud DLP улеснява потребителите да идентифицират и управляват чувствителна информация, включително възможността за редактиране на чувствителни данни от текстови потоци преди запис на диск, генериране на регистрационни файлове или извършване на анализи.
Ангажиментът на Google за киберсигурност се разпростира и върху неговия хардуер. Компанията е третият по големина производител на сървъри в света, но те не продават своите сървъри; те ги изграждат единствено за вътрешна употреба, така че да имат пълен контрол върху процеса на изграждане.
Разходи
Бюджетното ценообразуване е една от основните точки за продажба на GCP, тъй като отстъпките му за ползване в облак и продължителна употреба предлагат значителни икономии в сравнение с AWS©, без предварителни разходи. Структурата на ценообразуването на Google също е много по-лесна от AWS©, която е скандална със своите трудни за дешифриране фактури, пълни със скрити разходи. Безплатният слой на Google също е по-стабилен от AWS©, включиващо 28 часа на интерфейсния екземпляр и 9 часа на бекенд екземпляра на ден в Google App Engine, 5 GB регионално хранилище в Google Cloud Storage и 1 GB място за съхранение в Cloud Firestore, NoSQL база данни на GCP.
Google Cloud Platform също така позволява абстрахирането на облачни технологии от виртуални машини, които изсмукват паметта, до съвременни платформи, които улесняват „точно подходящите“ микросървиси, които значително намаляват облачните разходи. Като пример, вместо да работят с 400 виртуални машини, всяка със 75% използване (еквивалентът на 100 от тези VM, които остават неизползвани), потребителите на GCP могат да внедрят 4000 Docker контейнери, работещи в перфектна оркестрация чрез Google Kubernetes Engine, всяка с 95% ютилизация.
Отворен код
Докато Amazon© е изградил много от своите търговски услуги върху OSS – платформата EC2 IaaS на Amazon е изградена върху хипервизора с отворен код Xen – Google е един от най-големите участници в OSS, като е създал над 2000 проекта с отворен код през последното десетилетие . Приносът на Google за OSS включва разработването на Kubernetes, популярната система за оркестрация на контейнери, която конкурентите AWS© и Azure© използват, и TensorFlow, OSS библиотека за числени изчисления, която е създадена за използване от Google Tensor Processing Unit.
Kubernetes & DevOps
AWS© предлага услуги на Kubernetes, но Google разработи Kubernetes. Потребителите на Google Cloud Platform получават незабавен достъп до новите функции и внедряване на Kubernetes, докато внедряванията на AWS© се забавят. Google Kubernetes Engine (GKE), който обикновено се счита за златен стандарт за работа с Kubernetes, е по-лесен за използване от Amazon EKS©, особено за разработчици, които са нови за Kubernetes или контейнери. Предимството на Google за „домакинското“ поле с Kubernetes прави GCP привлекателен избор за DevOps организациите.
Конкуренция
Докато Amazon© добавя нови продукти и услуги, влизащи в нови вертикали, клиентите им стават все по-загрижени за своята конкуренция. Бизнесът в сектора на търговията на дребно и други вертикали, които пряко се конкурират с Amazon©, се отдалечават от AWS©, тъй като не желаят да „хранят звяра“, като допринасят за крайния резултат на конкурента. Притесненията около Amazon© за въвеждане на услуга за споделяне на файлове бяха сред причините Dropbox© да реши да мигрира по-голямата част от своите облачни изчисления далеч от AWS©. Новият изпълнителен директор на Google Cloud Томас Куриан се опита да успокои страховете на клиентите от тяхната конкуренция по време на първата си публична поява, обещавайки: „Google е много ясен, че сме тук, за да дадем възможност на партньорите; ние не сме тук, за да се конкурираме с тях. „